• Français
  • English
  • Chaussée de Charleroi - 110 | 1060 - BE
    +32 2 502 41 91

    ATRIUM.TALKS: UW MARKT IN BRUSSEL BETER UITDENKEN


    ATRIUM.TALKS: UW MARKT IN BRUSSEL BETER UITDENKEN

    – 1 juin 2017 –

    Dagelijks vinden in Brussel meer dan 9 gemeentelijke markten plaats, wat bijna het driedubbele is dan 50 jaar geleden. Hoe kunt u uw voordeel halen uit die populariteit? Atrium.Brussels nodigt u op dinsdag 27 juni vanaf 9 uur uit, om er de vele kansen te ontdekken die de Brusselse markten te bieden hebben!

    Sociale banden, in al hun vormen

    Markten zijn veel meer dan plaatsen om handel te drijven: het zijn plekken waar mensen elkaar ontmoeten en sociale contacten leggen. De band die ze onverbrekelijk met de niet-rondreizende winkeliers verbindt, heeft Atrium Brussels er bovendien toe bewogen een diepgaande studie uit te voeren naar de redenen van de opkomst, de aard en het effect van de markten op hun omgeving.

    Markten zijn bovendien de aangewezen plaats om nieuwe commerciële concepten uit te testen, omdat de klantervaring er centraal staat. Zo heeft de verkoop van exotische producten en bereide gerechten zijn debuut gemaakt op de markten, in de vorm van proefstandjes. Dat geldt ook voor de foodtrucks die thans zowat overal opduiken, net als de grilkramen een paar jaar geleden.

    De wetten van de markt, onbekend en veranderlijk

    De markt is als een stadse choreografie, geregeld door een aantal geschreven en ongeschreven regels: de groentekramer bevindt zich altijd in het midden want die komt als eerste toe en vertrekt als laatste, de basisproducten bevinden zich in de centrale pool en de occasionele producten aan de rand van de markt.

    Allerlei wetten vormen een rem op het succes van een markt. Mensen die de markten organiseren, zijn echter vaak niet op de hoogte van veel van die regels.

    Bovendien kunnen er grote verschillen zijn tussen de gemeenten waar de markt plaatsvindt. En zelfs binnen eenzelfde gemeentelijk grondgebied, afhankelijk van het type markt …

    Met z’n allen de markt op

    Het eerste deel van deze gids benadert het thema van de markten in Brussel vanuit historisch, geografisch, sociaal-economisch en wettelijk oogpunt. Daarnaast brengt dit deel de kansen in kaart die de markten kunnen bieden op het gebied van innovatie, toerisme en duurzame ontwikkeling.

    Het tweede deel is georganiseerd in de vorm van een leidraad van goede praktijken voor actoren die een markt in Brussel willen stimuleren of weer doen opleven.

    Het veldonderzoek en de ervaring van Atrium.Brussels met diverse gewestelijke projecten (bijvoorbeeld Cook & Market) waren de belangrijkste inspiratiebron. De interventies van de Brusselse Minister voor Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin, de schepen van Handel van de gemeente Sint-Gillis Patrick Debouverie, van Olivier Marette van Visit.Brussels,… zullen verder toelichting geven bij het onderwerp.

    Klaar om de markt te verkennen?


    ATRIUM.TALKS: UW MARKT IN BRUSSEL BETER UITDENKEN

    – 1 juin 2017 –

    Dagelijks vinden in Brussel meer dan 9 gemeentelijke markten plaats, wat bijna het driedubbele is dan 50 jaar geleden. Hoe kunt u uw voordeel halen uit die populariteit? Atrium.Brussels nodigt u op dinsdag 27 juni vanaf 9 uur uit, om er de vele kansen te ontdekken die de Brusselse markten te bieden hebben!

    Sociale banden, in al hun vormen

    Markten zijn veel meer dan plaatsen om handel te drijven: het zijn plekken waar mensen elkaar ontmoeten en sociale contacten leggen. De band die ze onverbrekelijk met de niet-rondreizende winkeliers verbindt, heeft Atrium Brussels er bovendien toe bewogen een diepgaande studie uit te voeren naar de redenen van de opkomst, de aard en het effect van de markten op hun omgeving.

    Markten zijn bovendien de aangewezen plaats om nieuwe commerciële concepten uit te testen, omdat de klantervaring er centraal staat. Zo heeft de verkoop van exotische producten en bereide gerechten zijn debuut gemaakt op de markten, in de vorm van proefstandjes. Dat geldt ook voor de foodtrucks die thans zowat overal opduiken, net als de grilkramen een paar jaar geleden.

    De wetten van de markt, onbekend en veranderlijk

    De markt is als een stadse choreografie, geregeld door een aantal geschreven en ongeschreven regels: de groentekramer bevindt zich altijd in het midden want die komt als eerste toe en vertrekt als laatste, de basisproducten bevinden zich in de centrale pool en de occasionele producten aan de rand van de markt.

    Allerlei wetten vormen een rem op het succes van een markt. Mensen die de markten organiseren, zijn echter vaak niet op de hoogte van veel van die regels.

    Bovendien kunnen er grote verschillen zijn tussen de gemeenten waar de markt plaatsvindt. En zelfs binnen eenzelfde gemeentelijk grondgebied, afhankelijk van het type markt …

    Met z’n allen de markt op

    Het eerste deel van deze gids benadert het thema van de markten in Brussel vanuit historisch, geografisch, sociaal-economisch en wettelijk oogpunt. Daarnaast brengt dit deel de kansen in kaart die de markten kunnen bieden op het gebied van innovatie, toerisme en duurzame ontwikkeling.

    Het tweede deel is georganiseerd in de vorm van een leidraad van goede praktijken voor actoren die een markt in Brussel willen stimuleren of weer doen opleven.

    Het veldonderzoek en de ervaring van Atrium.Brussels met diverse gewestelijke projecten (bijvoorbeeld Cook & Market) waren de belangrijkste inspiratiebron. De interventies van de Brusselse Minister voor Economie en Tewerkstelling Didier Gosuin, de schepen van Handel van de gemeente Sint-Gillis Patrick Debouverie, van Olivier Marette van Visit.Brussels,… zullen verder toelichting geven bij het onderwerp.

    Klaar om de markt te verkennen?

    Meer in News
    Uniqlo komt naar Brussel and opent binnenkort haar deuren

    De bekende Japanse kledingzaak zal op zeer korte termijn uitbreiden naar het centrum van Brussel in het hart van het...

    Sluiten