• Français
  • English
  • Chaussée de Charleroi - 110 | 1060 - BE
    +32 2 502 41 91

    ATRIUM.BRUSSELS BUIGT ZICH OVER DE REALITEIT VAN DE PBM 

    – 15 februari 2017 –

    Ongeveer 10{c2a86a6d48ef6cf485920757fe025824739f5047d3e3258b49386da3670d8e1a} van de Brusselse bevolking is gehandicapt, en 40{c2a86a6d48ef6cf485920757fe025824739f5047d3e3258b49386da3670d8e1a} kan beschouwd worden als tijdelijk of permanent beperkt in zijn mobiliteit. Atrium.Brussels vond het dus belangrijk om een stand van zaken op te maken van de toegankelijkheid van onze hoofdstad. Doelstelling: de handelaars attent maken op het belang van een toegankelijke handelszaak, maar ook en vooral, de reeds toegankelijke handelszaken kenbaar maken bij de Personen met een Beperkte Mobiliteit. Uw zaak, bijvoorbeeld?

    De notie van ‘personen met beperkte mobiliteit’ verwijst naar elke persoon die tijdelijk of permanent geconfronteerd wordt met een beperking van zijn mobiliteit: een visueel gebrek, een auditief gebrek, zwangerschap, motorische problemen, …

    Zowel voor de tijdelijk als voor de permanent gehandicapten zijn er vandaag te weinig middelen voorzien om aan de PBM toegang te bieden tot de verschillende stedelijke infrastructuren. Eind 2015 heeft Atrium.Brussels samen met de vzw AMT Concept een diagnose gelanceerd van de toegankelijkheid van de handelszaken, te beginnen bij de Europese Wijk.

    Zichtbaarheid voor de « PBM Friendly » handelszaken

    Atrium heeft een team van medewerkers samengesteld dat op basis van precieze en uitvoerige criteria een analyse heeft gemaakt van de toegankelijkheid van de handelszaken: breedte van de ingang, eventuele trappen, binnenruimte, buitenruimte… De verzamelde gegevens van die analyse werden gedeeld op brusselvoorallen.be, in een gids, alsook op het platform shopinbrussels.be, in de vorm van toegankelijkheidslogo’s. Die duidelijk leesbare labels moet aan de PBM de mogelijkheid bieden om in enkele klikken te vernemen welke handelszaken aan hun handicap aangepast zijn.

    « De samenwerking met Atrium.Brussels » is ideaal, verklaart Miguel Gerez, directeur van AMT Concept, met de glimlach. « De medewerkers op het terrein kennen de omgeving, en hebben rechtstreeks contact met de handelaars, wat hun sensibilisering aanzienlijk verhoogt. De expertise van AMT Concept op dit vlak, gekoppeld aan die van Atrium.Brussels, is een succesformule voor iedereen! We werken thans aan de harmonisering van onze beide websites, om de communicatie naar de PBM zo direct mogelijk te maken. »

    Een diagnose voor het hele Gewest

    Het pilootexperiment van Atrium over de Europese Wijk toont dat minder dan de helft van de handelaars vandaag toegankelijk zijn voor PBM. Het Agentschap wil zijn diagnose op termijn uitbreiden naar het hele Gewest om zo een duidelijk beeld te krijgen van de Brusselse context.

    Dit initiatief wil niet alleen de handelaars sensibiliseren voor de problemen van Personen met een Beperkte Mobiliteit, maar ook de starters coaches van Atrium.Brussels opleiden voor die realiteit, zodat ze kunnen anticiperen op de sensibilisering van de toekomstige handelaars.

    Ontvang onze nieuwsbrief elke maand !

    Abonnez-vous à notre newsletter pour recevoir les news directement dans votre boîte mail:


    ATRIUM.BRUSSELS BUIGT ZICH OVER DE REALITEIT VAN DE PBM 

    – 15 februari 2017 –

    Ongeveer 10{c2a86a6d48ef6cf485920757fe025824739f5047d3e3258b49386da3670d8e1a} van de Brusselse bevolking is gehandicapt, en 40{c2a86a6d48ef6cf485920757fe025824739f5047d3e3258b49386da3670d8e1a} kan beschouwd worden als tijdelijk of permanent beperkt in zijn mobiliteit. Atrium.Brussels vond het dus belangrijk om een stand van zaken op te maken van de toegankelijkheid van onze hoofdstad. Doelstelling: de handelaars attent maken op het belang van een toegankelijke handelszaak, maar ook en vooral, de reeds toegankelijke handelszaken kenbaar maken bij de Personen met een Beperkte Mobiliteit. Uw zaak, bijvoorbeeld?

    De notie van ‘personen met beperkte mobiliteit’ verwijst naar elke persoon die tijdelijk of permanent geconfronteerd wordt met een beperking van zijn mobiliteit: een visueel gebrek, een auditief gebrek, zwangerschap, motorische problemen, …

    Zowel voor de tijdelijk als voor de permanent gehandicapten zijn er vandaag te weinig middelen voorzien om aan de PBM toegang te bieden tot de verschillende stedelijke infrastructuren. Eind 2015 heeft Atrium.Brussels samen met de vzw AMT Concept een diagnose gelanceerd van de toegankelijkheid van de handelszaken, te beginnen bij de Europese Wijk.

    Zichtbaarheid voor de « PBM Friendly » handelszaken

    Atrium heeft een team van medewerkers samengesteld dat op basis van precieze en uitvoerige criteria een analyse heeft gemaakt van de toegankelijkheid van de handelszaken: breedte van de ingang, eventuele trappen, binnenruimte, buitenruimte… De verzamelde gegevens van die analyse werden gedeeld op brusselvoorallen.be, in een gids, alsook op het platform shopinbrussels.be, in de vorm van toegankelijkheidslogo’s. Die duidelijk leesbare labels moet aan de PBM de mogelijkheid bieden om in enkele klikken te vernemen welke handelszaken aan hun handicap aangepast zijn.

    « De samenwerking met Atrium.Brussels » is ideaal, verklaart Miguel Gerez, directeur van AMT Concept, met de glimlach. « De medewerkers op het terrein kennen de omgeving, en hebben rechtstreeks contact met de handelaars, wat hun sensibilisering aanzienlijk verhoogt. De expertise van AMT Concept op dit vlak, gekoppeld aan die van Atrium.Brussels, is een succesformule voor iedereen! We werken thans aan de harmonisering van onze beide websites, om de communicatie naar de PBM zo direct mogelijk te maken. »

    Een diagnose voor het hele Gewest

    Het pilootexperiment van Atrium over de Europese Wijk toont dat minder dan de helft van de handelaars vandaag toegankelijk zijn voor PBM. Het Agentschap wil zijn diagnose op termijn uitbreiden naar het hele Gewest om zo een duidelijk beeld te krijgen van de Brusselse context.

    Dit initiatief wil niet alleen de handelaars sensibiliseren voor de problemen van Personen met een Beperkte Mobiliteit, maar ook de starters coaches van Atrium.Brussels opleiden voor die realiteit, zodat ze kunnen anticiperen op de sensibilisering van de toekomstige handelaars.

    Ontvang onze nieuwsbrief elke maand !

    Abonnez-vous à notre newsletter pour recevoir les news directement dans votre boîte mail:

    Meer in News
    Make.Brussels: een van de vijf beste Europese campagnes van het jaar

    Sluiten