• Français
  • English
  • Chaussée de Charleroi - 110 | 1060 - BE
    +32 2 502 41 91

    MAKE.BRUSSELS : EEN VAN VIJF BESTE EUROPESE CAMPAGNES VAN HET JAAR

    – 16 december 2016 –

    Make.Brussels, de projectoproep die Atrium.Brussels begin april aan de burgers gelanceerd heeft, werd genomineerd voor de European Excellence Awards 2016. Deze onderscheiding bekroont de beste Europese communicatiecampagnes. Een prestigieuze titel voor een initiatief dat voor en door de Brusselaars gecreëerd is.

    Op 8 december kwam de jury van de European Excellence Awards bijeen in Berlijn om de beste campagne van het jaar 2016 te selecteren. Atrium.Brussels werd genomineerd in de categorie “Government Agencies & Parties” met het project Make.Brussels. Dit project werd gelanceerd na de lockdown en de aanslagen van 22 maart om het imago van de hoofdstad te herstellen.

    Brusselse burgers, de terugkeer

    De categorie waaronder Atrium viel, was bedoeld om instellingen te belonen die “werken voor het welzijn van de samenleving” en projecten ontwikkelen “die beantwoorden aan de behoeften van de burgers”. De Make.Brussels campagne beantwoordde inderdaad aan een dringende behoefte van de Brusselse bevolking, die geschokt was door de aanslagen in Parijs van november 2015, en zelfs nog meer na die in Brussel van afgelopen maart : de behoefte om iets te doen.

    In plaats van te werken aan een campagne die binnen de overheid ontwikkeld werd, heeft het Agentschap burgers via een projectoproep uitgenodigd om zelf met voorstellen te komen die betekenis hebben voor de tien wijken van het stadscentrum.

    Onze opdracht was om de mensen weer naar Brussel te halen. Met Make.Brussels hebben we besloten om de burgers terug te halen”, aldus Jonathan Dehas, Head of Marketing & Communications.

    Met crowdsourcing via een online platform kon Atrium zich richten op een inclusieve communicatie voorafgaand aan de projecten. Door vrij baan te geven aan de creativiteit in Brussel, heeft Make.Brussels een gevoel van eigenaarschap gecreëerd en is erin geslaagd om ambassadeurs van de bevolking te maken. “Geen wandelende reclameborden, maar burgers die trots zijn op hun stad, omdat ze de vrijheid hebben om er dingen te creëren”.

    Deze relatie met de burger heeft Make.Brussels rechtstreeks naar de genomineerdenbank op de EEA geleid. De andere geselecteerde Europese campagnes in zijn categorie waren #SupportRefugees (Europese Commissie), How to make SNUS uncool (Norwegian Directorate for Health), Sikker på Nettet (Danish Agency for Digitisation) en Public Employees Reading Mean Tweets (YS Stat).

    Deelnemen is het allerbelangrijkste

    Uiteindelijk heeft het Noorse bedrijf YS Stat de onderscheiding voor beste campagne van de Excellence Awards 2016 in de categorie “Government Agencies & Parties” in de wacht gesleept met haar campagne “Statsansatte reading mean tweets” van het Noorse communicatiebureau Geelmuyden Kiese.

    Atrium.Brussels vertrekt dus met lege handen? Helemaal niet, “want deze nominatie is een bekroning, naar ik hoop, van de gegrondheid van onze aanpak”, benadrukt Jonathan Dehas trots. “Onze ambitie was om met Make.Brussels de doelstellingen van een klassieke, top-down en tijdelijke institutionele communicatiecampagne te overtreffen.

    Make.Brussels was in feite een Paard van Troje om andere uitdagingen te laten doorsijpelen : Brussel met haar Brusselaars verzoenen en het openbare beleid moderniseren door de acties van de overheid open te stellen voor de burgers.

    Momenteel evalueren we het project samen met de deelnemers. Het is niet allemaal even vlot verlopen als we gewild hadden. Logischerwijs bevat een eerste editie een paar mislukkingen. We hopen Make.Brussels binnenkort een tweede leven te geven dat nog briljanter wordt dan het eerste.

    Aan de vooravond van 2017 hebben de 10 door het publiek geselecteerde projecten van Make.Brussels het levenslicht aanschouwd. Deze projecten zijn op dertig verschillende mediakanalen in de aandacht gebracht, zowel in het Frans, Nederlands, Engels en Duits, als in het Braziliaans…

    Het online platform heeft bijna 200.000 bezoekers geregistreerd. Van deze bezoekers hebben 30.000 mensen hun mening geuit door op een of meer projecten te stemmen. Het avontuur heeft vijftien partners samengebracht rond de Brusselse ronde tafel. Uiteindelijk werden 372 projecten door burgers voorgesteld, die graag iets wilden doen om het imago van hun stad te redden en vooral verder uit te bouwen.

    En deze burgerparticipatie is onbetaalbaar.

    Leave a reply



    MAKE.BRUSSELS : EEN VAN VIJF BESTE EUROPESE CAMPAGNES VAN HET JAAR

    – 16 december 2016 –

    Make.Brussels, de projectoproep die Atrium.Brussels begin april aan de burgers gelanceerd heeft, werd genomineerd voor de European Excellence Awards 2016. Deze onderscheiding bekroont de beste Europese communicatiecampagnes. Een prestigieuze titel voor een initiatief dat voor en door de Brusselaars gecreëerd is.

    Op 8 december kwam de jury van de European Excellence Awards bijeen in Berlijn om de beste campagne van het jaar 2016 te selecteren. Atrium.Brussels werd genomineerd in de categorie “Government Agencies & Parties” met het project Make.Brussels. Dit project werd gelanceerd na de lockdown en de aanslagen van 22 maart om het imago van de hoofdstad te herstellen.

    Brusselse burgers, de terugkeer

    De categorie waaronder Atrium viel, was bedoeld om instellingen te belonen die “werken voor het welzijn van de samenleving” en projecten ontwikkelen “die beantwoorden aan de behoeften van de burgers”. De Make.Brussels campagne beantwoordde inderdaad aan een dringende behoefte van de Brusselse bevolking, die geschokt was door de aanslagen in Parijs van november 2015, en zelfs nog meer na die in Brussel van afgelopen maart : de behoefte om iets te doen.

    In plaats van te werken aan een campagne die binnen de overheid ontwikkeld werd, heeft het Agentschap burgers via een projectoproep uitgenodigd om zelf met voorstellen te komen die betekenis hebben voor de tien wijken van het stadscentrum.

    Onze opdracht was om de mensen weer naar Brussel te halen. Met Make.Brussels hebben we besloten om de burgers terug te halen”, aldus Jonathan Dehas, Head of Marketing & Communications.

    Met crowdsourcing via een online platform kon Atrium zich richten op een inclusieve communicatie voorafgaand aan de projecten. Door vrij baan te geven aan de creativiteit in Brussel, heeft Make.Brussels een gevoel van eigenaarschap gecreëerd en is erin geslaagd om ambassadeurs van de bevolking te maken. “Geen wandelende reclameborden, maar burgers die trots zijn op hun stad, omdat ze de vrijheid hebben om er dingen te creëren”.

    Deze relatie met de burger heeft Make.Brussels rechtstreeks naar de genomineerdenbank op de EEA geleid. De andere geselecteerde Europese campagnes in zijn categorie waren #SupportRefugees (Europese Commissie), How to make SNUS uncool (Norwegian Directorate for Health), Sikker på Nettet (Danish Agency for Digitisation) en Public Employees Reading Mean Tweets (YS Stat).

    Deelnemen is het allerbelangrijkste

    Uiteindelijk heeft het Noorse bedrijf YS Stat de onderscheiding voor beste campagne van de Excellence Awards 2016 in de categorie “Government Agencies & Parties” in de wacht gesleept met haar campagne “Statsansatte reading mean tweets” van het Noorse communicatiebureau Geelmuyden Kiese.

    Atrium.Brussels vertrekt dus met lege handen? Helemaal niet, “want deze nominatie is een bekroning, naar ik hoop, van de gegrondheid van onze aanpak”, benadrukt Jonathan Dehas trots. “Onze ambitie was om met Make.Brussels de doelstellingen van een klassieke, top-down en tijdelijke institutionele communicatiecampagne te overtreffen.

    Make.Brussels was in feite een Paard van Troje om andere uitdagingen te laten doorsijpelen : Brussel met haar Brusselaars verzoenen en het openbare beleid moderniseren door de acties van de overheid open te stellen voor de burgers.

    Momenteel evalueren we het project samen met de deelnemers. Het is niet allemaal even vlot verlopen als we gewild hadden. Logischerwijs bevat een eerste editie een paar mislukkingen. We hopen Make.Brussels binnenkort een tweede leven te geven dat nog briljanter wordt dan het eerste.

    Aan de vooravond van 2017 hebben de 10 door het publiek geselecteerde projecten van Make.Brussels het levenslicht aanschouwd. Deze projecten zijn op dertig verschillende mediakanalen in de aandacht gebracht, zowel in het Frans, Nederlands, Engels en Duits, als in het Braziliaans…

    Het online platform heeft bijna 200.000 bezoekers geregistreerd. Van deze bezoekers hebben 30.000 mensen hun mening geuit door op een of meer projecten te stemmen. Het avontuur heeft vijftien partners samengebracht rond de Brusselse ronde tafel. Uiteindelijk werden 372 projecten door burgers voorgesteld, die graag iets wilden doen om het imago van hun stad te redden en vooral verder uit te bouwen.

    En deze burgerparticipatie is onbetaalbaar.

    Leave a reply


    Meer in News
    Atrium.Brussels blaast 18 kaarsjes uit

    ATRIUM.BRUSSELS IS 18 YEARS OLD The Regional Agency for Commerce is 18 today. Its path to adulthood has not been...

    Sluiten